Ny vecka, nytt att skriva om.

Först så fick jag ett förslag från Elle: recept på bärpaj.


Pajdeg:

3-6 dl vetemjöl, beroende på om det är stor eller liten form.
125-250 gram smör eller margarin. Funkar bäst med flytande.
3-6 matskedar kallt vatten.

Mät upp mjölet, skär smöret i mindre bitar, eller häll i direkt om det är flytande.
Arbeta ihop mjölet och smöret tills det blir smuligt, tillsätt sedan vattnet.
Rör ihop allt lite till, tryck sedan ut degen i formen.

Fyllning:

Cirka ½ liter bär, frysta eller färska.
1 msk potatismjöl, om bären är frysta.
Socker efter behag, annars smakar bären surt.

Blir det deg över, kan den med fördel läggas som lock över bären, huvudsaken är att det är små hål lite här och var.

Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter i 225 grader.


Sen så fick jag frågan vad jag gör om 5 år av Angelica.

Hm, den var inte så lätt att svara på.

Förhoppningsvis har jag egen restaurang, bor söderut, eller i något annat land, med fru och ett eller ett par barn.
Det är allt jag kan komma på för tillfället i den frågan. Får tänka mer på den tills nästa gång.

Tänkte avsluta med 2 klockrena citat, någon som känner igen dom?

"You didn't get in? No, because I'm not VIP. I'm not even IP. I'm just a little P sitting on the curb."
"Well, I'll take a P on the curb any day"

och:

"Nu ser du precis ut som faster Bängt!"

Det var allt för den här gången. På återseende!

//Robin


Kommentarer
Postat av: inger

jag har tage bort min blogg pga idioter...men jag finns på msn då å då =) kram

2008-12-03 @ 18:59:00
Postat av: Elle

Okej, nu har jag ett mission till dig här. Detta handlar också om mat, eftersom jag är så dålig på att laga mat själv och inte har någon fantasi så tänkte jag "utnyttja" dig lite. Jo, skulle inte du kunna skriva ett manyfösrlag på vad man kan laga för mat på nyår? (förrätt, varmrätt och efterrätt), då får självklart gärna skriva vad som går bra att dricka till också om du är insatt i det. Vore kul att läsa i allafall och så får man förhoppningsvis lite tips på vad man kan laga för något :).

2008-12-18 @ 02:09:57
URL: http://elliiicious.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag ser ju ut som fetPär :(

2009-04-09 @ 01:13:53
URL: http://motherducker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0