Nyårsmiddag.

Okej, jag har funderat en hel del på vad jag skulle hitta på, men jag hade ingen aning själv.
Som tur var så hade ju mamma några bra förslag på förrätt och varmrätt, så det får bli så den
här gången.

Förrätt:

1 förpackning smördeg
200 gram rökt el. gravad lax, skivad
Smör
Rapsolja
Ishavssallad

Börja med att lägga ut smördegen, smörj in degen med smör och rapsolja.
Förslagsvis ska det vara smör med citronsmak, alltså den flytande med smak av citron.
Lägg på laxen, rulla ihop degen och skär rullar på cirka 2 cm, lägg på bakplåtspapper
och sedan in i ugnen på 170° i 15 minuter.

Varmrätt:

Stek fläskfilé, servera med potatisgratäng, hemmagjord eller köpt.
Som tillbehör, gör en sås på lite smör, grädde och Gorgonzola.

Efterrätt:

Jag kom inte på något speciellt, med tanke på allergierna, men kanske en kladdkaka med vispgrädde.
Och så kaffe till såklart =)

Eftersom vi inte har börjat med dryckeskunskap än, så har jag inga bra rekommendationer,
fast mitt förslag till förrätten vore något syrligt, som citronsaft eller liknande.

Till varmrätten kan jag föreslå äppeldricka, vitt vin, eller champagne.

Nu ska jag snart dra till Klövsjö och fira jul, så God Jul och gott nytt år på er alla!

//Robin

Kommentarer
Postat av: Uppdragsgivaren.

Härligt Robin! Tack så mycket, det låter hur gott som helst. God jul på dig så kanske vi ses i dimman på skalet i morgon om du ska dit?!

2008-12-25 @ 00:32:33
URL: http://elliiicious.blogg.se/
Postat av: Anonym

You forget the cheese i lax snurrorna

Pöss

2008-12-29 @ 21:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0